Reklama

Jeśli ta wycinka dojdzie do skutku, będzie to koniec Katowickiego Parku Leśnego

Grzegorz Żądło
Zarządca lotniska Muchowiec żąda wycinki nawet 117 000 drzew w Dolinie Trzech Stawów. To duża część Katowickiego Parku Leśnego. Jeśli dojdzie do wycinki, byłby to koniec tego najchętniej odwiedzanego przez katowiczan miejsca rekreacji. Urząd miasta zapowiada, że zastosuje wszystkie możliwe środki, żeby do wycinki nie dopuścić.

Pod koniec kwietnia do UM Katowice wpłynęło pismo od prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Na pierwszy rzut okna jego treść nie wygląda może aż tak strasznie. Prezes ULC informuje, że na wniosek Aeroklubu Polskiego zostało wszczęte postępowanie o „usunięcie obiektu naturalnego stanowiącego zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu lotniczego, oznaczonego w dokumentacji rejestracyjnej lotniska Katowice-Muchowiec jako przeszkoda lotnicza 37.”

Kiedy jednak zaczyna się czytać dokumenty tej sprawy, można się przerazić. Wspomniana przeszkoda lotnicza to ponad 47 hektarów lasu, położonego na wschód od ul. Francuskiej. To nawet 100 000 drzew, głównie dębów i brzóz. Liczba drzew jest tak duża, że nie została dokładnie policzona, a jedynie określona w przybliżeniu jako 10-20 sztuk na 100 m kw. To piękne, duże i wysokie drzewa, mierzące od 15 do 28 metrów wysokości i mające w obwodzie od 60 do 220 cm.

Jak to w ogóle możliwe, że ktoś żąda wycinki tak dużej części lasu. Żeby to zrozumieć, trzeba się cofnąć do początku 2017 roku. Wtedy to pełnomocnik Aeroklubu Polskiego, który zarządza lotniskiem na Muchowcu, wysyła pismo do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Zwraca się w nim o wydanie decyzji w sprawie usunięcia naturalnej przeszkody lotniczej, czyli grupy drzew liściastych, która mają stanowić zagrożenie dla startujących i lądujących statków powietrznych. „Usunięcie  bądź ogłowienie wszystkich wymienionych drzew pozwoli na bezpieczne użytkowanie lotniska” – czytamy w piśmie.

Do pisma dołączone były m.in. mapa z zaznaczonymi fragmentami lasu do wycięcia oraz tabela z szacunkową liczbą drzew do usunięcia. Co ciekawe, zarówno na mapie, jak i w tabelce jest nie tylko przeszkoda oznaczona nr 37, ale też przeszkody nr 35, 36, 38, 37, 40 i 41. Łącznie las, który chce wyciąć zarządca lotniska zajmuje prawie 605 000 m kw, a rośnie w nim od 60 do 117 000 drzew! Wymienione „przeszkody” to m.in. pas drzew pomiędzy ogrodzeniem lotniska a nową nitką rolskostrady (patrząc od ul. Francuskiej wszystko na lewo od nowej alejki), drzewa na terenie siedziby Zakładu Zieleni Miejskiej, las przy skrzyżowaniu ulic Francuskiej i Lotnisko, a przede wszystkim ogromna połać lasu na zachód od ul. Francuskiej w kierunku Ptasiego Osiedla.

W urzędzie miasta wszyscy zdają sobie sprawę, że zgoda na wycinkę ponad 100 000 drzew oznaczałaby koniec Katowickiego Parku Leśnego. – Wnikliwie analizujemy otrzymane dokumenty. Sytuacja w oczywisty sposób bardzo nas zaniepokoiła. Teren Doliny Trzech Stawów to jedno z najważniejszych i najpiękniejszych zielonych miejsc w Katowicach. Nie wyobrażamy sobie, żeby doszło tu do takiej wycinki drzew – tym bardziej, że mówimy o centralnym punkcie Doliny Trzech Stawów – to tu odbywają się imprezy plenerowe, koncerty. Wykorzystamy wszelkie możliwości i podejmiemy wszystkie możliwe kroki w ramach obowiązującego prawa, żeby do wycinki nie doszło, by to miejsce nadal służyło mieszkańcom – powiedział nam Maciej Stachura, naczelnik wydziału komunikacji społecznej UM Katowice.

Tyle że to własnie na prawo powołuje się wnioskodawca wycinki drzew. Chodzi konkretnie o art 82 ust 1 pkt 7 ustawy z dnia 3 lipca 2002 Prawo lotnicze, znowelizowanej 14 grudnia 2018 roku. Mówi on, że „w celu zapewnienia bezpiecznej eksploatacji lotniska zarządzający lotniskiem występuje w sprawie usunięcia drzewa lub krzewu stanowiącego przeszkodę lotniczą do starosty właściwego dla nieruchomości, na której znajduje się przeszkoda lotnicza.” W przypadku Katowic obowiązki starosty pełni prezydent miasta.

Co teraz powinien zrobić prezydent? Zapytaliśmy o to eksperta z branży lotniczej, który jednak chciał pozostać anonimowy. – Następnym krokiem starosty (w tym przypadku prezydent miasta) powinno być rozpoczęcie postępowania w sprawie usunięcia przeszkód. Temat jest trudny do opisania, ponieważ nie ogłoszono jeszcze przepisów wykonawczych. Obecnie obowiązujące rozporządzenie z 2003 r. nie zawiera sposobu postępowania w przypadku samorządów. Nowe rozporządzenie za to nie zostało jeszcze nawet zgłoszone do konsultacji. Dlatego moim zdaniem urząd miasta może się powołać na brak przepisów wykonawczych na podstawie nowelizacji prawa lotniczego i przeciągnąć sprawę, aż wreszcie ULC określi sposób postępowania w przypadku przeszkód i ich usuwania.

ULC przyznaje, że przekazane do urzędu miasta pismo niczego nie rozstrzyga. Niemniej, zdaniem lotniczego urzędu, wycinka dużej liczby drzew jest konieczna. – Na lotnisku Katowice-Muchowiec prowadzone jest m.in. szkolenie lotnicze dla przyszłych pilotów, dzięki którym możliwy jest rozwój lotnictwa w naszym kraju. Zarządzający musi w związku z tym zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa wykonywania operacji lotniczych – napisało nam biuro prasowe prezesa ULC.

Co ważne, zgodnie z ustawą, obowiązek i koszt usunięcia drzewa lub krzewu obciąża właściciela nieruchomości, użytkownika wieczystego albo osobę, której przysługują ograniczone prawa rzeczowe do nieruchomości. Na terenie, na którym ma dojść do wycinki, grunty należą m.in. do miasta, Lasów Państwowych, Polskiego Związku Działkowców, dwóch osób prywatnych i spółki w upadłości likwidacyjnej.


Tagi:

Komentarze

  1. Michał 2 czerwca, 2019 at 9:45 pm - Reply

    Chodzi o wycinkę lasu czy ścięcie koron? (taka opcja też była w piśmie). Lotnisko istnieje od prawie 100 lat, kiedyś obsługiwało rejsowe samoloty, a teraz ludziom przeszkadza że kupili mieszkania koło lotniska? Bo większość chce jego likwidacji. Może chodzi po prostu o zwalanie winy na lotnisko i wykarczowanie lasu pod deweloperke? Kto jest właścicielem terenów które maja być bezleśne?

    • Grzegorz Żądło 2 czerwca, 2019 at 10:01 pm Reply

      Chyba pan nie doczytał. To nie mieszkańcy zwracają się o cokolwiek w sprawie lotniska, tylko Aeroklub Polski (w imieniu Aeroklubu Śląskiego) żąda wycięcia nawet 100 000 drzew.

      • Mieeciu 3 czerwca, 2019 at 11:51 pm Reply

        Pewnie chodzilo o komentarze ludzi pod tym artykulem. Cos w tym jest, bo teraz nowobogackim kury na wsi za glosno pieja…

        • Obywatel 4 czerwca, 2019 at 9:50 am Reply

          A kto chce na terenie lotniska nowego osiedla?
          Tereny lotniska przeznaczyc na cele ogólnospołeczne. Zalesić lub stworzyć coś pro ekologiczneg.
          Żadnych osiedli!

  2. Marcin 2 czerwca, 2019 at 10:52 am - Reply

    To lotnisko trzeba zlikwidować !!! Zostawić łąkę dla mieszkańców.

  3. Justyna 31 maja, 2019 at 10:00 pm - Reply

    Gorąco popieram likwidację lotniska a nie lasu; a samoloty nie tylko smrodzą ale głownie hałasują.

    • Janusz 1 czerwca, 2019 at 3:09 am Reply

      widać wyraźnie że lotnisko aeroklubu chce się przeinaczyć na mały port międzynarodowy – idzie o kasę!

    • Janusz 1 czerwca, 2019 at 2:24 am Reply

      brawo – popieram

  4. As 31 maja, 2019 at 12:31 am - Reply

    Niech grunt lotniska sprzedadzą pod mieszkania (w końcu to świetna lokalizacja) i przeniosą lotnisko gdzieś indziej. Drzewa zostawić w spokoju. Jeśli Ochrona Środowiska wyda zgodę na wycinkę, to będzie to przekręt równy zamkowi w środku puszczy

    • Obywatel 31 maja, 2019 at 6:57 am Reply

      Tylko nie pod mieszkania!!!
      Są celele bliższe społeczeństwu Katowic niż kolejne osiedla.

  5. Max 29 maja, 2019 at 7:14 pm - Reply

    Wszystkie parki niech zetną Katowice już powoli wyglądają jak jeden wieli bunkier wszędzie biurowce galerie i od cholery deweloperów stawiających bloki przy parkach .

  6. Ania 29 maja, 2019 at 6:04 am - Reply

    Pan Krupa tak za darmo zezwala na dewastację naszych Katowic? Czy jego wyborcy tego oczekiwali po swoim wybrańcu? A może w sprawie Muchowca zastosujemy odwrotną taktykę: skoro lotnisko narzeka na drzewa, które przez tyle lat były i jakoś nikt nie doznał szkody z tego tytułu, skoro lotnisko nagle stwierdza, że taki stan trwać nie może to zlikwidujemy lotnisko. Przepraszam Was amatorzy lotów szybowcowych i skoków spadochronowych, ale teren Muchowca jest naszą wspólną własnością i służyć wszystkim mieszkańcom, a nie tylko Wam, więc mniejszą szkodą jest zlikwidowanie lotniska i rozszerzenie terenów leśnych. Co do parku linowego, to dzieci i młodzież jakoś żyła do tej pory bez tej atrakcji więc dalej żyć może bez parku linowego. Widziałam już tę maszkarę. Dlaczego ktoś ma się ubogacić kosztem mieszkańców miasta? Park jest miejscem wypoczynku, a nie poszerzającej się komercji. Zróbmy coś z tym problemem.

  7. Obywatel 28 maja, 2019 at 9:57 pm - Reply

    Muchowiec oazą zieleni.
    Tak było i będzie.

  8. Niebieska 28 maja, 2019 at 7:56 pm - Reply

    Znów ktoś za idiotyczne posunięcia typu wycinka lasu i budowa kolejnej deweloperki weźmie kasę. To żadne Miasto Ogrodów,to miasto betonu i deweloperów. Ja naprawdę nie rozumiem co za cymbaly i durnie rządzą w tym mieście. Widzą tylko własną kieszeń. Ochrona terenów zielonych,utrzymać jak najwięcej lasów,drzew,parków -to powinny być priorytety.

  9. Mirek Bak 28 maja, 2019 at 7:17 pm - Reply

    Na terenie lotniska mają powstać biurowce ( przy skrzyżowaniu Francuskiej i Lotnisko). Sprawa jest klepnieta. Krupa i jego ekipa zastala Katowice zielone,zostawi zacementowane z osiedla i na szlaban oraz setkami mieszkańców tych osiedli chcących dojechać samochodem pod sam dom. ARMAGEDON !!!!!
    P.S. Na końcu Francuskiej na działce miejskiej po cichu powstaje od lutego Katowicki Park Linowy. Tylko że w UM nikt nic nie wie.Wydz. Kształtowania Środowiska nie wie,Wydz.Rozwoju Miasta nie wie,zaś w Wydz. Budownictwa mają zgodę wydaną przez siebie na czasowe ustawienie kontenera. A to jest w tej chwili ogradzane ! Ludzie,postawimy temu tamę!

  10. Ewa 28 maja, 2019 at 5:54 pm - Reply

    Od dawna wycina się dęby i inne dorodne drzewa- patrz strona od Osiedla Brynów. Zrobiono łysa przestrzeń.
    Koło pawilonu leczniczego przy centralnym parkingu też wyrąbano sporo drzew- podobno pod pawilony handlowe> Po co Katowicom radni, jednostki pomocnicze jeśli nikt nie pilnuje porządku prawnego miejsc zielonych? Dlaczego głosują naczymś czego nie znają? A może już nastąpiło totalne zblizenie interesów z instytucjami zainteresowanymi zakupem gruntów?.Coraz więcej sloganów cyt” Miasto zielone” „Miasto ogrodów”. Co zrobić abyuchronić tereny zielone i wypoczynkowe dla naszych dzieci?

  11. Jozek 28 maja, 2019 at 5:47 pm - Reply

    Jest inny sposób zamknąć lotniko to si e ludzie ucieszą szkolenia mogą być w Radomiu i wykorzysta się nowe bezpleczny port

  12. Wojtek 28 maja, 2019 at 4:50 pm - Reply

    Samoloty stwarzają zagrożenie dla drzew

  13. Marcin 28 maja, 2019 at 11:28 am - Reply

    Proponuję zgłoszenie do budżetu obywatelskiego projektu pt. „Zaoranie lotniska Muchowiec”.

  14. Miłośnik Doliny 28 maja, 2019 at 9:58 am - Reply

    Pytanie co naprawdę stoi za tym posunięciem. Czy Aeroklub nie ma przypadkiem jakichś planów inwestycyjnych? Bo tak naprawdę to jest prosta arytmetyka: ilu jest pilotów, a ilu spacerowiczów, biegaczy, rowerzystów, rolkarzy. Czy to drzewa przeszkadzaja lotnisku, czy wzmagający sie ruch samolotowy utrudnia i stwarza niebezpieczeństwo dla korzystających z parku i okolicznych mieszkańców? Jakie są priorytety?

  15. JAN PAWUL 28 maja, 2019 at 9:37 am - Reply

    TAKA MASOWA I ZBRODNICZA WYCINKA LASU TO IDEA MOGĄCA POWSTAĆ W MOCNO CHORYCH UMYSŁACH JEDYNIE !!

    Przeszkodą do likwidacji w tym miejscu jest to bida niby lotnisko i latające po nim priwata-mikro złomy !! To ten badziew należy zlikwidować bo zakłóca nam spokój w czasie wypoczynku, spacerów i relaksu i stwarza zagrożenie że któryś złom spadnie nam na głowy !! STAWIAM WNIOSEK O LIKWIDACJĘ tego nigdy niepotrzebnego(!!) i śmiesznego LOTNISKA !! I ZBUDOWANIE W TYM MIEJSCU DUŻEGO OSIEDLA DOMKÓW JEDNORODZINNYCH.

    • Michał 28 maja, 2019 at 12:50 pm Reply

      Za tym osiedlem to nie jestem.

      Może coś bardziej obywatelskiego i społecznego, na co miejsca obecnie nie ma w Katowicach.

      • Michał 28 maja, 2019 at 12:52 pm Reply

        I oczywiście pro ekologiczne

    • Miłośnik Doliny 28 maja, 2019 at 10:11 am Reply

      Lotnisko było ok dopóki nie zrobiło się zachłanne. Pomysł z domkami FATALNY. W naszym zasomogowanym mieście przestrzeń lotniska daje szansę na trochę wentylacji. Należy pozostawić tam otwartą przestrzeń lecz niestety zmienić jej charakter. Piszę to z przykrością bo to lotnisko zawsze było jakąś atrakcją, ale myślę że Aeroklub właśnie dorobił się nowych wrogów i to z osób, które do tej pory mu sprzyjały. Straszna szkoda ☹️

  16. jjokocza 27 maja, 2019 at 10:58 pm - Reply

    Gratuluje Panie Żądło. Klika się dobrze artykuł? Mógł Pan jeszcze przypomnieć o tych chemikaliach rozrzucanych przez pilotów. Dziennikarstwo poniżej poziomu Faktu.

    Jak się okaże, że las nie zniknie a wycince poddanych zostanie kilka drzew to zamilknie pan na wieki?

    • Grzegorz Żądło 27 maja, 2019 at 11:02 pm Reply

      Piloci rozrzucają chemikalia? Proszę zdradzić więcej szczegółów, chętnie zajmiemy się sprawą. Jeśli kilkudniowa praca nad artykułem, który jest świetnie zdokumentowany, w którym wypowiada się kilka stron i w którym każde słowo jest prawdziwe oceniana jest poniżej poziomu Faktu, to świadczy to tylko o autorze komentarza. Swoją drogą, jeśli tak samo szkolicie pilotów, jak oceniacie rzetelne teksty, to chyba przestaną latać samolotami.
      Jeszcze jedno, u nas artykuły się czyta, a nie klika.

      • jjokocza 28 maja, 2019 at 8:58 am Reply

        To żadna tajemnica, Fakt już pewnie też się tym zajmował: https://en.wikipedia.org/wiki/Chemtrail_conspiracy_theory

        Ja nie widzę tutaj wypowiedzi ani przedstawiciela Aeroklubu Polskiego, ani Aeroklubu Śląskiego. Odmówili komentarza? Jeśli tak to też warto to zaznaczyć. Naprawdę Pan uważa, że lokalny Aeroklub chciałby wyciąć 47ha lasu? Ja mam spore wątpliwości, że zdecydowali by się na takie „samobójstwo”.

        Rozumiem, że skoro negatywnie odniosłem się do tego „clickbaitowego” artykułu to muszę być wg Pana przedstawicielem „ciemnej strony”. A może nie podoba mi się, że ktoś próbuje bezpodstawnie wywołać przerażenie i skierować niechęć do innej grupy osób? Proszę zerknąć na komentarze. I to jest odpowiedzialne dziennikarstwo?

        • Grzegorz Żądło 28 maja, 2019 at 10:03 am Reply

          Po pierwsze, przez cały dzień telefon w Aeroklubie Polskim milczy, ale będą kolejne próby. Po drugie, Aeroklub Polski złożył wniosek o usunięcie 47 hektarów lasu, więc co tu jeszcze tłumaczyć?. Po trzecie, to jest bardzo odpowiedzialne dziennikarstwo. Jeśli przyczynię się choć w niewielkim stopniu do uratowania drzew na Muchowcu, będę bardzo szczęśliwy.

          • Gustaw 28 maja, 2019 at 10:24 am Reply

            Bardzo dziękuję Panie Grzegorzu, za rozpowszechnienie tej informacji. To się w głowie nie mieści żeby w XXI wieku, w środku Europy, w dużym kraju, zachowanie jakiegoś związku sportowego (aeroklubu) było tak nieodpowiedzialne, nieprofesjonalne, wręcz złośliwe. Co oni za buców bez żadnej wyobraźni i wrażliwości zatrudniają,żeby dewastować ludziom niewielkie skrawki zieleni jakie mają do wypoczynku. Jeżeli służące rekreacji mieszkańców tereny im przeszkadzają, to niech zrezygnują ze swojej „pasji latania” bo jest szkodliwa, a nie bawią się kosztem dobra wspólnego. Cholerne pasożyty – liczy się tylko mój interes, moje „hobby”, tylko mi ma być wygodnie, bez względu na koszta jakie inni poniosą.

            • Anna 28 maja, 2019 at 11:08 am Reply

              Zgadza się. W dupie mają środowisko naturalne. Buce bez wrażliwości i empatii. Dęby wycinać?! Won z tym lotniskiem!
              Ochrona środowiska powinna być priorytetem a nie czyjeś widzimisię poparte niby przepisami! Won z tymi przepisami!!

  17. real 27 maja, 2019 at 10:17 pm - Reply

    Mafia gnoi nasze miasto – Katowice miasto … deweloperów

  18. Adam 27 maja, 2019 at 8:38 pm - Reply

    Zlikwidować to cholerne lotnisko, stwarzają zagrożenie dla ludzi i zwierząt tymi wrzeszczącymi złomami.

  19. Marcom 27 maja, 2019 at 8:22 pm - Reply

    Panie Krupa, pokaż się Pan z jak najlepszej strony !!!!

  20. Podlesie 27 maja, 2019 at 8:13 pm - Reply

    Zawsze zamiast lotniska może być osiedle przynajmniej żaden psychopata nie hałasuje swoim samolocikiem latając w górę i dół…..wynocha za miasto bo tylko pasujecie hałasem ten teren latający egoiści !!!!!

  21. Robert 27 maja, 2019 at 7:10 pm - Reply

    Czyżby ktoś wpadł na pomysł sprzedaży działek przy ulicy Francuskiej i przesunięcia pasa startowego w kierunku wschodnim ???

    • Guzdaw 3 czerwca, 2019 at 7:24 pm Reply

      Na przesunięcie pasa aeroklub chciał i dostał kasę już dawno, przed budową CH 3Stawy. Potem budynek już nie przeszkadzał i nie stwarzał zagrożenia.

  22. Anna 27 maja, 2019 at 5:29 pm - Reply

    Akurat szkolenie pilotów może się odbywać w dowolnym miejscu, na każdej wiosce. Niech sobie gdzieś zbudują pas i tyle. Szkolenie pilotów w centrum Katowic, totalny absurd, jakby nie było do tego lepszych miejsc.

  23. Mieszkaniec 27 maja, 2019 at 2:46 pm - Reply

    Durnie są gotowi zniszczyć miejsce rekreacji dziesiątek, a może i setek tysięcy osób, aby kilku pilotów mogło się szkolić!? A zaorać im to lotnisko, niech sobie na dupolotach latają!

  24. Grzegorz 27 maja, 2019 at 2:02 pm - Reply

    Jakoś wagomać, zarządcy nie przeszkadzało jak mu koło lotniska wybudowali wieżowce!!!!
    Niech się gonią las dla ludzi!!!!

  25. DERVISH 27 maja, 2019 at 1:51 pm - Reply

    …. Od trzech lat mamy wzmożoną, masową wycinkę drzew w Polsce. Ma to znamiona akcji skoordynowanej i na rozkaz. Drzewo jest materiałem wartościowym, ale NIKT I NIGDZIE nie podaje kwot jakie państwo za drzewo uzyskuje i na czyje konto to wpływa. Wszelkie pytania i interpelacje w tej zbrodniczej dla środowiska sprawie, proszę kierować na adres …. Siedziba PiS – Warszawa ul. Nowogrodzka.

  26. luk 27 maja, 2019 at 12:26 pm - Reply

    na to wychodzi ze trzeba zlikiwidowac lotnisko a nie park lesny!!!!!!!!! dlaczego tak wielce chcą szkolić lotnikow !!! to po co sprzedali tereny dewelopera!!!!!!!!!! heeh jakies zżarty zlikwidować lotnisko i powiekszyc park o te tereny!!!

  27. Michał 27 maja, 2019 at 12:18 pm - Reply

    Część lotniska idzie pod osiedle,
    takie podano wcześniej informacje.
    Tyle lat istniało bezproblemowo, a tu budowa osiedla i nagle problem.
    Las na Muchowcu wyciąć trzeba.
    UM powinien to dokładnie przeanalizować.
    To wszystko są efekty zaniedbania w planach zagospodarowania tego terenu.
    Już dawno powinno być uchwalona ochrona tych terenów dla dobra społeczeństwa Katowic.

  28. Jacek 27 maja, 2019 at 12:06 pm - Reply

    Należy zlikwidować pas startowy na lotnisku, niech latają tylko balonami. Po co te samoloty, tylko smrodzą.

  29. Michał 27 maja, 2019 at 10:51 am - Reply

    O zgrozo! O co ULC postuluje!
    To jest likwidacja miejsca wypoczynku pokoleń Katowiczan.
    Po co będzie w tych Katowicach wogóle siedzieć, jak braknie Parku Leśnego. Moje dzieci są Muchowcem w obecnym stanie zachwycone. Co za przyszłość czeka przyszłe pokolenia!
    Opamiętajcie się!

Skomentuj Justyna Anuluj pisanie odpowiedzi

*
*